natuurijs_voorbereiding
Voorbereiding natuurijs: welke materialen passen het beste bij mij?

De echte schaatsliefhebber is natuurlijk het hele jaar bezig met de voorbereiding op een mogelijke winter. Als er eenmaal kunstijs is, staat de schaatsliefhebber op dit ijs logisch toch: goed voor de conditie én de techniek. Maar hoe staat het met de voorbereiding van de grote groep schaatsers die niet wekelijks op het kunstijs oefent? Daarom een checklist om zo goed mogelijk beslagen ten ijs te komen als het er is.

Hoe staat het met je conditie?
Begin tijdig: werk aan een goede algemene conditie en een goede schaatsconditie door training en voorberei¬ding op een kunstijsbaan vanaf het begin van het seizoen. Het kunstijs is een mooi stapje naar natuurijs. Dus zodra het wat kouder wordt: naar een van de vele kunstijsbanen in ons land.

Werk alvast aan je schaatstechniek
Denk bij je schaatstechniek aan de schaatszit/-houding, de afzet, het glijden (balans en recht op de schaats staan) en de armtechniek. Je zou een schaatsles kunnen nemen of je door een kenner te laten bijschaven Wie de juiste techniek beheerst schaatst niet alleen beter, maar je bent ook minder snel vermoeid en beter bestand tegen moeilijker ijs.

Heb je wel de goede schaats?
Er zijn veel mogelijkheden in de aanschaf van schaatsen; bekijk het bij de schaatsspeciaalzaak bij de ijsbaan of elders. Bedenk vooral wat jouw gebruiksdoel is en stem het daar op af. Grof even de keuze op een rij:

Noren
– Hoge noor (vooral voor als je veel op kunstijs rijdt)
– Lage noor (vooral voor natuurijs)
– Wel of geen klap-noor (rijd je veel en snel en ook veel op kunstijs; dan kies je eerder voor de klapnoor)
– Schoenen met extra pasvorm (in de winkel afgestemd op jouw voeten)
– Schoenen met harde hoge steun (voor mensen met zwakke enkels)

Andere schaatsen
– Kluunschaats met losse schoenen: ideaal voor lange toerschaatsen
– IJshockeyschaatsen/ kunst¬rij¬schaatsen: wendbaar door de ronding, vermoeiend voor de lange afstand

Zorg dat de schaatsschoen goed past. Koop ze nooit te groot.
Vastmaken: zorg dat de schoen de voet regelmatig omsluit. Ruimte in de schoen leidt tot
blaarvorming en/of koude voeten. Bedenk dat een paar goede sokken minstens zo belangrijk zijn als een paar goede schaatsen. Veters rijgen doe je zo: van onderaf kruislings insteken.

Zijn je ijzers scherp?
Eigenlijk moeten je ijzers altijd scherp genoeg zijn, laat ook de ronding controleren bij een schaatsspeciaalzaak.
Doe dat voordat het vriest, want anders kun je er niet op wachten én zou het wel eens lang kunnen duren.
Overweeg zelf een slijpapparaat aan te schaffen voor je noren of kluunschaatsen. Het inslijpen van een ronding moet je dan nog wel aan de specialist overlaten.

Ben je goed beschermd tegen de kou?
Kleding geeft niet alleen bescherming tegen vallen en koude, maar moet ook prettig zitten, dus niet knellen, niet flap¬peren, niet te veel (dit geeft vochtverlies door transpiratie) en niet te weinig (vanwege gevaar voor onderkoeling of bevriezing). Enkele dunne laagjes is beter dan één dikke trui. Het beste is kleding die lucht in verschillende lagen kan vasthouden en vocht kan afvoeren, bijvoorbeeld speciale kunststofvezels of merino-wol. Wind, kou¬ en vocht vormen een verraderlijke combinatie. Zorg dus voor een onderlaag die het vocht goed opneemt (geen katoen!) en doorvoert naar de volgende laag. Trek tijdig een tussenlaag uit als je het te warm krijgt en zorg steeds dat je geen natte rug krijgt, maar dat je je comfortabel kleedt. Zeker als je stilstaat later kan een natte rug veel kou opleveren.

En wat bij extreme kou?
– (Bivak)muts
– dubbele handschoenen
– sneeuw-/skibril
– Gezicht en vitale delen insmeren met watervrije vaseline

Windchill-factor: het verschijnsel waarbij het niet alleen gaat om de temperatuur die het in werkelijkheid is, maar hoe het lichaam dit ervaart. Met andere woorden: dat de gevoelstemperatuur aanmerkelijk anders is dan de gemeten temperatuur. De
temperatuur voelt altijd lager aan bij (harde) wind en tijdens het schaatsen, vanwege tegenwind door de eigen vaart.

Val je snel?
-Denk aan extra bescherming uitstekende lichaamsdelen: knieën, ellebogen, benen/ heupen

Waar kopen?
Uiteraard zijn de schaatsspeciaalzaken dé aangewezen plekken om je schaatsspullen aan te schaffen. Ze kunnen je ook een goed advies geven. Als het om kleding gaat en andere uitrusting zijn de vele outdoorzaken handig. Maar denk ook eens aan een hardloopwinkel, waar je misschien net dat kleine rugzakje kan kopen waar alleen wat drinken, eten en een windjack in kan.

Veel succes met de voorbereidingen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*